Tulin, mokasin, voitin – miksi kaikilla menee aina tosi hyvin?

 

 

Linkediniä selaillessani tuntuu siltä, että kaikilla menee tosi hyvin. Syöte pursuaa tarinoita onnistumisista, uusista avauksista, positioista sekä nappiin menneistä rahoituskierroksista. Jokaisessa kuvassa hymyillään.

Facebook puolestaan täyttyy, etenkin näin alkuvuodesta, postauksista, joissa kerrotaan voitetuista palkinnoista. Katson kuvia lavalla juhlivista tiimeistä, hienoista palkintopysteistä ja -tauluista ja luen vuolaista kiitoksista asiakkaille. 

Luen alan blogeja, joissa oivalletaan ja onnistutaan sellaisella tarmolla, että oksat pois. Sama energia jatkuu palavereissa, jossa alan kollegat kertovat kuulumisiaan akselilla ”nyt on ihan sairaan hyvä meno” ja ”varmaan paras vuosi tulossa”, katsomatta silmiin.

Menen työpäivän jälkeen kotiin, otan kissan syliin ja mietin hämmentyneenä, että meneekö kaikilla tosi hyvin? Vai olenko vain juuri se kateellinen kyynaama, josta äiti varoitti olemasta? Uppoudun kaikkiin niihin työurani varrella sattuneisiin virheisiin ja katastrofeihin, ja mietin, eikö kukaan muu mokaa? 

Huomaan kaipaavani vertaistukea. Haluaisin kuulla, miten muutkin ovat mokanneet. Mietin Failedin-palvelun perustamista. Päädyn kuitenkin vähemmän työlääseen ratkaisuun, ja päätän tehdä videosarjan, jossa alan tekijät kertovat, kuinka ovat mokanneet. Itse. 

Soitan mainos- ja media-alan ihmisiä läpi, ja ilahdun, kuinka moni on valmis tulemaan kameran eteen kertomaan mokastaan. Ja kuinka ottivat siitä opikseen. 

Haastattelen ensimmäiseksi Allerin toimitusjohtaja Pauli Aalto-Setälän. Kuvaus menee hyvin, mutta myöhemmin editoidessani videota, huomaan että studion ilmastointi oli jäänyt kuvauksissa päälle hurisemaan. Videon ääniraita suhisi niin kovaa, että video oli lähes käyttökelvoton. Taas mokasin. 

Viikon murehdittuani asiaa tajuan, että kaverille voi kilauttaa. Saan apua naapurifirma Dinglen kuvaajalta, joka saa ääniraidan siedettäväksi. Hän ehdottaa, että mitä jos jatkossa monitoroisin eli kuuntelisin ääntä jo kuvauksen aikana. Tai pyytäisin ihan vain apua kuvauksiin. Tulin, mokasin, mutta opinpahan taas jotain. 

Tässä se nyt sitten on, videosarja ihmisistä, jotka ovat työurallaan mokanneet mutta oppineet siitä jotain. 

En ole enää yksin. 

Jan Zapasnik on CEO Helsingin Creative Senior Advisor.

Jan Zapasnik